INFLUENCE OF HUMAN EMOTIONS ON LEARNING. A LITERATURE REVIEW.
DOI:
https://doi.org/10.19136/Keywords:
Human emotions, learning processes, influential factors, studentsAbstract
The purpose of this research is to analyze the influence of human emotions on the learning process in students at the primary and secondary levels, in order to guide possible strategies to consolidate solid and effective teaching for the benefit of the students. As part of the methodology, a documentary-type design was used through the systematic review of scientific research published in recognized scientific journals within the period 2017-2022, referring to the topic of human emotions and learning. To which both qualitative and quantitative analysis was applied to obtain the results. Likewise, this article in its results as the application of the PISA test (Programme for International Student Assessment) in 2018, demonstrated that learning levels have been deficient, since emotional education strategies are not taken into account within of the teaching processes, and it is concluded that the implementation of a solid emotional education can help guarantee complete and quality learning.
References
Anzelin, I. y Marín-Gutiérrez, A. (2020). Relación entre la emoción y los procesos de enseñanza aprendizaje. Rev. Sophia Educación, 16 (1), pp. 48-64. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.1007.
Bächler-Silva, R. y Pozo-Municio, J. (2021). ¿Cómo se relacionan las emociones y los procesos de enseñanza-aprendizaje? Las concepciones de los docentes de educación primaria. Rev. Límite (Arica) 15 (1), pp. 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50652020000100213.
Barba-Gutiérrez, M. (2020). El rol del docente en la educación emocional. Rev. Conexxión de Psicología, 8(20), pp. 7-11. http://aliatuniversidades.com.mx/conexxion/wp-content/uploads/2016/ 09/Art- 1_C-Psic_20.pdf
Benavidez, V. y Flores, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Rev. Estudios de Psicología UCR, 14(1), pp. 25-53.
Biesta, G. y Boqué, M. (2019). ¿Qué tienen Que ver las emociones con la participación en la escuela? Rev. Participación Educativa, 5 (18), pp.31-40.
Carrizo, Dante, & Moller, Carlos. (2018). Estructuras metodológicas de revisiones sistemáticas de literatura en Ingeniería de Software: un estudio de mapeo sistemático. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26 (Supl. 1), 45-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000500045
Educrea. (2019). Estrategias para estimular la Inteligencia Emocional en el aula. Santiago de Chile: Educrea.
Elizondo, A., Rodríguez, J. y Rodríguez, I. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje. Revista de Didácticas Específicas, 19(1), pp.37-42. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/didacticas2018.19.003.
García, E., García, A. y Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Rev. Ra Ximhai, 10 (5), pp. 279-290. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134019.pdf.
Goleman, D. & Davidson, R. (2017). Los beneficios de la meditación. La ciencia demuestra cómo la meditación cambia la mente, el cerebro y el cuerpo. Barcelona: Kairós.
Mestre, J. y Barchard, K. (2019). 4 signos de que tu inteligencia emocional es alta. [Artículo en línea]. https://www.bbc.com/mundo/noticias-49151963.
Moreno, T. (2019). México, el peor en prueba PISA. El Universal, Publicado en diciembre 3 de 2019. Recuperado de: https://www.eluniversal.com.mx/ nacion/mexico-reprobado-en-ciencias-matematicas-y-lectura.
Palma-Delgado, G. y Barcia-Briones, M. (2020). El estado emocional en el rendimiento académico de los estudiantes en Portoviejo, Ecuador. Rev. Dom. Cien., 6(2), pp.72-100. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/ dc.v6i3.1207.
Saint Victor, G. y Saint Victor, M. (2018). Enseñar de forma integral, el camino de una educación excelente. Rev. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (marzo 2018). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/ formacion-integral.html
Sánchez González, K., Montero Padrón, B. y Fuentes Suárez, I. (2019). La educación emocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Rev. Cub Med Mil, 48 (1), pp. 1-8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138- 65572019000500013.
Vallejo, D. (2016). Emociones, círculo de conversación y confianza en la enseñanza universitaria. Revista de Educación, 7(9), pp.203-222.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.