Abordajes conceptuales de la ecopedagogía en estudios mexicanos: una revisión sistematizada.
Abordajes conceptuales de la ecopedagogía
DOI:
https://doi.org/10.19136/Keywords:
ecopedagogía, educación, crisis civilizatoria, México, América LatinaAbstract
The relationship that humans develop with their enviroment han given rise throughout history to the establishment of structures, influenced by factors such as colonialism and power hegemonies, create frameworks that translate into a fertile ground for the emergence issues that impacts in every way of living being in differents degrees. The current state of wold is known as a civilization crisis widely manifested in the extractivism of all elements that constitute life.
In this article, we explore the various conceptual approaches of ecopedagogy, which serves as a response to the pressing need to move beyond environmental education. It emphasizes the importance of fostering reflections and actions amed at restructuring the currnt contiguration of human dynamics concerning economic, social and environmental aspects. This educational approach places critical thinking as its core and analyzes the ways we all navigate the planet.
References
Feo Istúriz, O.; Rodrigues, A, M., Saavedra, F.; Quintana, J. y Alcalá, P. Crisis Civilizatoria: impactos sobre la Salud y la Vida. En VI Dossier de Salud Internacional Sur Sur, Ediciones GT Salud Internacional CLACSO. Septiembre, 2020.
Leff, E. (1998). Saber Ambiental: Sustentabilidad, Racionalidad, Complejidad, Poder. Siglo XXI.
Capra, F. (1998). La Trama de la Vida. Anagrama.
Some Philosophical Aspects, & Naess, B. Y. A. (s/f). The deep ecology movement. Openairphilosophy.org. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de https://openairphilosophy.org/wp-content/uploads/2019/02/OAP_Naess_Deep_Ecology_Movement.pdf
Louv, R. (2010). Last child in the Woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Atlantic Books.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Ediciones.
Freire, P. (2004). La educación Como practica de la Libertad. Siglo XXI Ediciones.
(: thesaurus: Ciencias de la educación, s/f)
: thesaurus: Ciencias de la educación. (s/f). Unesco.org. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de https://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/page/?uri=http%3A%2F%2Fvocabularies.unesco.org%2Fthesaurus%2Fconcept4
(: thesaurus: Educación, s/f)
: thesaurus: Educación. (s/f). Unesco.org. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de https://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/page/?uri=http%3A%2F%2Fvocabularies.unesco.org%2Fthesaurus%2Fconcept2
(: thesaurus: Medio ambiente, s/f)
: thesaurus: Medio ambiente. (s/f). Unesco.org. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de https://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/page/?uri=http%3A%2F%2Fvocabularies.unesco.org%2Fthesaurus%2Fconcept195
PRISMA. (s/f). Prisma-statement.org. Recuperado el 1 de diciembre de 2023, de http://www.prisma-statement.org/
Gómez Ortega, O. R., Amaya Rey, M. C. (2013). ICrESAI-IMeCI: instrumentos para elegir y evaluar artículos científicos para la investigación y la práctica basada en evidencia. Aquichan. Vol. 13, No. 3, 407-420.
Rodríguez-Haros, B., Tello-García, E., & Aguilar-Californias, S. (2013). Huerto escolar: estrategia educativa para la vida. Ra Ximhai, 25–32. https://doi.org/10.35197/rx.09.01.e.2013.04.be
Gutiérrez Gómez, R., (2008). El sentido de la orientación educativa ante la diversidad y el multiculturalismo: una visión crítico-alternativa al proceso pedagógico-cultural de la globalización. Espacios Públicos, 11(22), 293-323.
Hinojosa-Pareja, E. F., Arenas-Ortiz, M., & López-López, C. (2014). La Carta de la Tierra en educación obligatoria desde una perspectiva internacional. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 21(66), 65-92.
Batllori Guerrero, A., (2001). Los problemas ambientales del estado de Morelos:la educación como parte de la solución. Gaceta Ecológica, (61), 47-60.
Gil, E. B. C. (2019). Programa de innovación desde la ecopedagogía como promotor del desarrollo del pensamiento ecológico en la formación docente inicial. Revista Redca, ISSN 2594-2824, Vol. 2, No. 4, 2019, 72–88.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.